Jdi na obsah Jdi na menu

Jak napsat dobré texty pro web

Následující text se bude týkat spíše firemních webů, ale zmíněné rady využijete také u osobních stránek, na webech magazínů nebo na blogu. Napsat dobrý text je totiž opravdovým uměním, ač to tak na první pohled nemusí vypadat.

Přímo k věci, žádné slohovky

Ve většině případů je právě text tím, co rozhodne o tom, zda uživatel na stránce zůstane či odejde. Zda objedná u vás, nebo si najde raději konkurenci, která je na webu vzdálená na pár kliků myší.

Neduhem mnoha webů je, že na uživatele chrlí záplavy nepřehledného textu bez dostatečné informační hodnoty. To je výborně vidět hlavně na firemních webech.

Lidé na webu nečtou

Často se říká, že uživatelé na internetu nečtou, snad prý proto, že na to nemají čas. To však není tak docela pravda. Oni čas mají. Uživatelé na internetu dokonce čtou - ale jen věci, které je skutečně zajímají.

Určitě více zaujme text, který jde přímo a bez zbytečného „okecávání“ přímo k věci, než několikastránkové tlachání. To platí zejména pro firemní prezentace. Vezměte text, ten zkraťte na polovinu a tu pak ještě na polovinu, říká Steve Krug, autor knihy Nenuťte uživatele přemýšlet.

Snažte se, aby byl text srozumitelný všem

Ať jste firma z jakéhokoli oboru, texty na vašem webu by měly být srozumitelné všem. Nepoužívejte technické výrazy tam, kde to není vysloveně nutné. Pokud to nutné je, odkažte někam, kde jsou tyto výrazy vysvětlené, případně je na svých stránkách vysvětlete sami.

Zdůrazněte přínosy pro potenciální zákazníky

Čtenářům vždy řekněte, co jim spolupráce s vámi přinese, co pro ně můžete udělat a proč by měli využít zrovna vašich služeb. Při psaní textu se vžijte do kůže návštěvníka, který není z vašeho oboru. Co by ho mohlo zajímat? Co mu nemusí být jasné? S jakým cílem na stránku přišel, co se chce dovědět?

Častou chybou, které vídám na firemních webech je, že firmy přehnaně vychvalují samy sebe, píší o sobě samých, texty jsou plné prázdných frází. Zákazník chce ale nemá zájem o vaši firmu, nebude ji kupovat. Zákazník má zájem o váš produkt nebo službu. Pište tedy o produktech nebo službách, jejich skutečných přínosech pro zákazníka, ne o sobě.

Chcete vědět více?

Podívejte se na přednášku Marka Prokopa o kvalitním webovém obsahu. Najdete ji na http://seolab.optimio.cz/marek-prokop-o-kvalitnim-webovem-obsahu. Přednáška má sice mizerný zvuk, ale je informačně bohatá a tudíž užitečná.

 

Komentáře

    Zatím nebyl vložen žádný komentář